Maar liefst 15% van alle Nederlanders is bereid ten minste een half uur om te rijden voor goedkope(re) boodschappen. Dit blijkt uit onderzoek van Acties.nl onder 1.128 volwassen Nederlanders, uitgevoerd door Panelwizard. Terwijl ouderen het vaakst omrijden, sjoemelen jongeren liever met de producten.
Met 20% zijn vooral vijftigers bereid om extra kilometers te maken voor goedkopere boodschappen. Jongeren tot dertig jaar doen dit het minst vaak (8% procent).
Jongeren tot dertig jaar zijn eerder 'inventief', volgens de onderzoekers, wanneer het op besparen in de supermarkt aankomt. Zo zegt maar liefst 14% van hen weleens kortingsstickers te verwisselen en opzettelijk producten te beschadigen en/of open te maken, om maar zoveel mogelijk korting te krijgen. 1/5 van hen gaat zelfs zo ver dat zij opzettelijk artikelen ‘vergeten’ af te rekenen. Onder de rest van de respondenten bedragen deze percentages slechts 4% (sjoemelen met producten) en 7% (stelen zelfscankassa).
Ondanks al het omrijden en gesjoemel met verpakkingen en producten, blijkt koopjesjagen zowel onder jongeren als ouderen nog altijd de meest populaire vorm van besparen in Nederland te zijn. Niet minder dan 2 op 3 respondenten baseert zijn of haar boodschappenlijst op wat er die week in de bonus is.
Dit lijkt overigens niet te gebeuren uit luxe, zo zeggen 6 op 10 ondervraagden in het afgelopen jaar uit financiële overwegingen weleens heel bewust iets niet te hebben gekocht in de supermarkt. Van alle Nederlanders gaat 79% zelfs zo ver dat zij hun kassabonnen controleren op fouten.